top of page

יכול להיות שקו המטרו יהרוס לך את הבית?

שושי שרביט שפירא

בימים אלה פורסמו ועתידות להתפרסם תכניות המטרו להערות ולהתנגדויות. תוכניות המטרו מהוות את התשתית התכנונית לפיה יתוכננו קווי המטרו במטרופולין דן. התכניות עתידות להפקיע שטח כולל של כ-4,000 דונם (סדר גודל השווה ל-20% משטחה של העיר הרצליה) באזורים בנויים ברובם.

קווי המטרו מתוכננים לעבור בכל אזור ת"א וגוש דן, 3 קווים, 24 רשויות, 149 ק"מ – קו M1 מתחיל בדרום מצומת חולון ומתפצל לראשון לציון ונס ציונה ולרמלה לוד ובצפון מתחיל מרעננה כפר סבא, עובר דרך הרצליה ורמת השרון עד לרמת אביב. קו M2 מתחיל אף הוא מצומת חולון, עובר דרך מרכז תל אביב ועד לרמת גן וגבעתיים. קו M3 מהווה קו טבעת היקפי המתחיל בבת ים, עובר בחולון, אור יהודה, קרית אונו, גבעת שמואל, פתח תקווה ורמת השרון. לאורך הקווים יוקמו כ- 109 תחנות וכן ארבעה מתחמי דיפו – מעין מוסכים גדולים.

אמנם ישראל מחכה ומצפה לקווי המטרו, שכן להעברתם תהיה השפעה חיובית על סביבתם. כך מחקרים בעולם מראים כי השפעה זו מגיעה עד לרדיוס של כ-800 מ' מתחנות המטרו ושווי נכסים יכול להאמיר עד 20%. יחד עם זאת, הקווים חולשים על אזורים בנויים וצפופים ולכן נוצר הצורך לא רק להפקיע חלקות שלמות, אלא אף להרוס מבנים רבים.

התכנית מסמנת עשרות מבנים להריסה, בעיקר באזור התחנות, לרבות בנייני מגורים. התכנית גם מנוסחת כך שבכל שטח בה היא עוברת היא יכולה להרוס מבנה, גם אם הוא לא סומן להריסה.

כבר עתה עוד לפני פרסום ההפקדה נגרמים נזקים: כך, גילה בעלים של בניין במרכז ת"א, אשר כבר היה לקראת קבלת היתר לבניין חדש, כי כל החלקה עתידה להיות מופקעת לצורך תחנת המטרו וכל השקעת הזמן והכסף שהשקיע עד כה ירדו לטמיון.

דוגמא נוספת היא קבוצה של בעלים שמצויה בתהליכי תכנון של תכנית מפורטת למגדל משרדים בדרום תל אביב שכל התכנון העתידי נעצר, עד שיוחלט במטרו כיצד תתוכנן אותה תחנה ולכן כל קידום התכנית מוקפא.

לאחרונה פורסמו להפקדה התכניות המתייחסות לקו M3 ולחלק הדרומי של קו M1, יתר הקווים בדרך לפרסום. מרגע הפרסום בעיתונות מתחיל מרוץ זמן של 60 יום להתנגדויות. בשלב הזה חשוב לנמק את הסיבות להתנגדות להפקעה ואת הפגיעה שעשויה לחול כתוצאה מתכנית זו. כמו כן ניתן להציע ולבחון חלופות פוגעניות פחות או הצעה לתכנון המקטין את הנזקים הצפויים של התכנון.

פעמים רבות אנשים אשר מגלים בשלב בו התכנית כבר אושרה כי הם נפגעים באופן משמעותי נשמעת בפניהם הטענה "אם לא הגשתם התנגדות כנראה שלא ממש נפגעתם" ואז הפיצוי שיוצע להם לא בהכרח יכלול את כלל מרכיבי הנזקים שנוצרו, אם בכלל. לכן יש חשיבות רבה כבר בשלב זה לפעול ולנסות להקטין מראש את הפגיעה.

לכן, מומלץ כבר עתה להיות ערניים ביחס לתוואי המטרו ולהסתייע באנשי מקצוע (עו"ד, שמאי ולעתים אף אדריכל) אשר יוכלו להציג את כל ההיבטים של הפגיעה וכן להציע חלופות אופרטיביות להקטנתה.

bottom of page